MRAPEN
Mrapen sakwijining desa sing ombone
8600 m2, klagungane Ibu Parminah (alm). Panggonane ing pinggiring dalan gedhe
Semarang-Purwodadi yaiku 36 km saka Semarang sing kalebu ing wilayah desa
Manggar Mas Kecamatam Godhong Kabupaten Brobogan Jawa Tengah. Ditemokake karo
rombongan sing nggowo piranti-piranti pusaka tinggalane kerajaan Majapahit arep
nyang Demak.
Nalika pemerintahan Prabu Brawijaya
V, Majapahit Runtuk kira-kira taun 1478 M. Sawijining sebabe yaiku anane
serangan saka Prabu Girindrawardhana saka Keling Kediri. Sakbubare iku
Majapahit bisa dikuasai Kerajaan Demak Bintoro sahingga Demak Bintoro njupuk
piranti-piranti pusaka saking Majapahit digawa nyang Demak Bintoro, rombongan
iku dipimpin dening Sunan Kalijaga. Nalika rombongan nembe ngaso akeh sing
padha kesel, ngelih (luwe) lan ngelak. Ora suwe rombongan padha masak amarga
bahan pangan sing digawa saka Majapahit iseh akeh nanging merga adoh saka omahe
penduduk mula ora ana geni utawa banyu resik.
Sunan Kalijaga bebarengan karo
rombongan padha ndonga nyuwun marang Gusti Allah SWT supaya oleh geni utawa
banyu. Sabubare ndonga, Sunan Kalijaga jumeneng karo nancepake kayu nang lemah,
sanalika kayu dicabut geni bisa metu saka lemah iku. Sakbubare iku Sunan
Kalijaga mlaku tumuju wetan nancepake kayune, nalika dicabut ana banyu sing
nyembur. Rombongan pada seneng saknalika banyu lan geni iku digunakake kanggo
masak.
Sawijining pirang-pirang dina saka
iku Sunan Kalijaga karo rombongan arep bali nyang Demak, nanging sakwijining
prajurit nggremeng amarga piranti sing digawa iku abot lan ora ana sing bisa
kuat ngangkat/nggawa. Piranti iki awujud “UMPAK” kanggo landasan cagak (tiang).
Amarga abot banjur ora digawa, Sunan Kalijaga ndawuhi yen piranti iku ditinggal
wae nang kana, tumekan saiki piranti iku diarani “WATU BOBOT” artine watu sing
abot.
Sakwise tumeka ing Demak, Sunan
Kalijaga ngutus Empu Supa kanggo nggoleki Rayine yaiku Dewi Rosowulan sing lagi
“Tapa Ngidang” (tanpa busana). Amarga wujude kaya kidang, Dewi Rosowulan ora
bisa digawa bali nyang Demak. Banjur Sunan Kalijaga maringaken cinde, nganggo
cinde iku Dewi Rosowulan bisa digawa bali nyang Demak.
Amarga Empu Supa bisa digawa bali
Dewi Rosowulan, banjur Empu Supa dikawinke karo Dewi Rosowulan. Ananging
sakdurunge kawin, Sunan Kalijaga njaluk digawekake keris dening Empu Supa sing
digawe ing panggonan sing wis ana geni kanggo mbakar, ana banyu kanggo nyepuh,
lan ana watu kanggo landasan supaya bisa dithuthuk. Empu Supa banjur budhal
menyang panggonan mau lan nggawe keris kaya panyuwune Sunan Kalijaga. Keris iku
diarani keris Kyai Sengkelet (Kyai Slamet). Keris iku digawe ora nganggo palu
nanging dithuthuki nganggo tangan, sakwise keris banjur dicelupake nyang
Sendhang. Saknalika banyu sendhang sing asale bening dadi buthek. Sendhang iku
diarani “Sendhang Dudo” amarga banyune iku katon umeb sing disebabke ana gas
sing metu saka sumur.
Sakwise ngrampungake tugas, Empu Supa
banjur dikawinke karo Dewi Rosowulan. Amarga keris gaweane Empu Supa iku
dianggep sekti lan nduweni kekuwatan, Empu Supa banjur diwenehi tugas saka
Sultan Demak kanggo nggawe pusaka lan mrapen didadekake pusat pagaweyan mau.
NYAI DHAPU
Nalika
jaman rumiyin kitha Semarang dipunasta dening Ki Ageng Pandanaran II wekdal
semanten penyebaran agami Islam nembe majeng- majengipun. Sesampunipun tumut
anggenipun ngasta bupati ing Semarang saha dipunraos sampun kathah anggenipun
necep ajaran agami Islam, Ki Ageng Pandanaran II lajeng ngersakaken lereh
kawibawaan. Ki Ageng Pandanaran II lajeng jengkar nilar kitha Semarang tindak
wonten Tembayat (Bayat) laladan Klaten, kanthi mboten pamitan kaliyan para
kulawarganipun.
Nyai Ageng Pandanaran sasampunipun mengertos menawi katilar dening ingkang
raka, lajeng nusul Ki Ageng Pandanaran II wonten ing Tembayat. Ki Ageng
Pandanaran II lajeng katelah nama Sunan Bayat, ngantos dumugi sasedanipun ugi
lajeng dipunsarekaken wonten ing Bayat.
Ki Ageng Pandanaran taksih nilar adik
pawestri ingkang naminipun Ni Pandhansari, ingkang ugi nusul tindakipun Ki
Ageng Pandanaran, kanthi dipundherekaken abdi kekaleh ingkang nama Ki Wonobodro
lan Ki Wonosari. Wonten ing margi Ni Pandhansari sapandherek miring pawartos
bilih ing sakidul kilenipun kitha Semarang wonten satunggaling paguron agami
ingkang misuwur, dipunsesepuhi dening Ki Jiwaraga dene papan dunungipun wonten
ing dhusun Blimbing, sakidulipun dhusun Boja.
Ni Pandhansari lajeng tindak dhateng
dhusun kasebut, ananging nyatanipun boten pinanggih kaliyan Ki Ageng
Pandanaran. Ni Pandhansari saabdinipun lajeng dados muridipun Kyai Jiwaraga. Ni
P andhansari menika sawijining Kenya remaja ing luhur budinipun tur sulistya
ing warni. Kathah para mudha ingkang sami gandrung lan ngaturaken panglamar
dhateng Kyai Jiwaraga temtu kemawon panglamar menika amargi Ni Pandhansari
taksih kepengin nambah ngelmunipun.
Satungaling dinten Ni Pandhansari kepengin
mirsani pategilan ingkang kathah sekaripun. Gandeng pategilang menika kathah
sekaripun lajeng dipunwastani Tegal Sekaran. Wonten ing mriku Ni Pandansari
asring ngawontenaken sayembara ingkang antawisipun mekaten:”sing sapa bisa
nyipta sumbering toya, bakal antuk nugroho” kathah para siswa ingkang nyobi
nanging mboten wonten ingkang mboten saget. Wusananipun Ni Pandhansari lajeng
nyabut cisipun ketancepaken ing siti, saknalika siti medal toyanipun dados sum
ber.
Sumber menika dipunwastani sendhang
sebrayat, toya sendhang menika pranyata ageng sanget paedahipun tumraping
masyarakat dusun Boja. Saklajengipun siti tegal sekaran menika kanthi
wontenipun toya sendhang sebrayut dipunolah dados pasabinan ingkang subur
sanget.
Mboten antawis dangu Kyai Jiwa Raga nampi
siswa ingkang saking Cirebon asmanipun Ki Dapuraja. Pramila dangu- dangu Ki
Dapuraja tuwoh raos tresnanipun dhateng Ni Pandhansari. Sesampunipun krami, Ki
Dapuraja kepengin gegriya piyambak. Wiwit dedalem wonten ing dhusun Boja
menika, Ni Pandhansari lajeng dipunsebat Nyai Dapurojo utawi Nyai Dapu, dene Ki
Dapurojo ugi kasebat Kyai Dapurojo utawi Kyai Dapu.
Kangge nyekapi kabetahaning agesang, Nyai
Dapu lajeng matur dumateng Kyai Dapu supados dipundamelaken ilen- ilen toya,
nanging Kyai Dapu mboten saget. Wusana Nyai Dapu lajeng nyali rani piyambak,
caranipun inggih menika kanthi nggeret setagenipun saking sendang sebrayut
ngantos dumugi dalemipun, ingkang dipunwastani saluran Sidapu.
Asmanipun Nyaio Dapu angambar arum ngantos
kawenatr dumugi dusun- dusun tlatah sanes, sedaya sami asung pakurmatan
dumateng Nyai Dapu. Menika dadosaken lingsemipun Kyai Dapu lajeng piyambakipun
kesah saking dusun Boja nilar Nyai Dapu.
Sakderengipun Kyai Dapu kesah Nyai Dapu
kagungan panyuwun supados Kyai Dapu kerso nancepaken toya ingkang benter. Dene
Nyai Dapu ugi lajeng nancepaken cisipun wonten siti sacelakipun lan ngedalaken
toya ingkang asrep. Papan menika lajeng katelah pasinan utawi masinan.
Kyai Dapu lajeng tindak nilar Nyai Dapu,
tindakipun dating kaliputih. Kyai Dapu manggen ing dhusun kasebat ngantos
dumugi sedanipun. Panggenan palereman igi pasareyanipun Kyai Dapu katelah dusun
Kalidapu. Sakpengkeripun Kyai Dapu, Nyai Dapu nglajengaken anggenipun mbangun
dusun Boja pramila kanthi rancak, dhusun Boja dados majeng, rame. Nyai Dapu
ingkang dados rondo badhe dipungarwo kaliyan Ki Wonosari abdeniupun. Nanging
Nyai Dapu mboten kersa nampi, malah dadosaken dukanipun. Ki Wonosari katundung
kesah, jalaran Nyai Dapu dipunanggep ngeridu anggenipun badhe mbangun dhusun
Boja.
Ki Wonobodro inggih menika abdi ingkang
satunggalipun gadah putra jaler. Saklajengipun putranipun Ki Wonobodro mbiyantu
Nyai Dapu anggenipun mbangun dhusun Boja. Piyambakipun dados lurah Boja, lan
katelah nama Kyai Boja. Kajawi dados abdinipun Nyai Dapu, Kyai Boja ugi
kapundutr garwo Nyai dening Nyai Dapu. Ananging kangge njagi arum asmanipun
Nyai Dapu, pramila Kyai Boja tetep kasebat abdi kinasih.
Ing wusono sedoyo sami sedo wonten ing
Boja kang kasarekaken wonten ing Boja. Pasareyanipun Nyai Dapu wonten ing sisih
ler, dene Kyai Boja wonten ing sisih kidul. Dening pasareyanipun Ki Wonobodro
wonten ing sandingipun Nyai Dapu dumunung ing sakwejening pager tembok. Miturut
prasajaning sifat pribadinipun Kyai Boja, ngantos sapriki makamipun mboten
kersa dipun bangun sae, cekap kados makam- makam umum nedahaken pribadinipun
Kyai Boja ingkang merakyat.
Kangge ngemut- ngemut jasa perjuanganipun
Nyai Dapu tumrap masyarakat ing dhusun Boja, lan ugi kangge ngurmati agunging
asmanipun. Ing saben taun inggih menika katiti tanggal 7 wulan syawal
dipunwonteni Merthi dhusun lan syawalan. Sakderengipun Kyai
Dapu kesah Nyai Dapu kagungan panyuwun supados Kyai Dapu kerso nancepaken toya
ingkang benter. Dene Nyai Dapu ugi lajeng nancepaken cisipun wonten siti
sacelakipun lan ngedalaken toya ingkang asrep. Papan menika lajeng katelah
pasinan utawi masinan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar